Translate

onsdag 6 oktober 2010

Unik

– Jag är bara unik för oss. Annars är jag bara en i massan.

Så säger S när vi pratar om det senaste läkarbesöket. Det är en ny doktor.
Jag är inte med denna gång.
Läkaren har inte läst på ordentligt, eller alls, och ställer frågor som

– Hur har du det med magen nu?

– Ja, jag har ju ingen mage som sagt.

Eller:

– Hur länge sedan var det du slutade ta medicinen?

– Jag har inte slutat med medicinen utan ökat dosering enligt senaste besöket.


På bristfällig svenska och med väldigt låg stämma försöker läkaren svara på S frågor. Samtidigt som han läser journalen.

Alltså vad är det frågan om?

Jag förstår ju också att S är en av många patienter i liknande situation. Men då kanske man kan ta in patienten 10 minuter efter avtalad tid och då ta sig tid att läsa igenom journalen. Så att man åtminstone har någon koll på vem det är som kommer och varför.

Det är cancersjuka patienter för guds skull.

Att patient och läkare ska ska kunna kommunicera med varandra tycker jag är en självklarhet.
S måste förstå vad läkaren säger.
Nu var det tydligen inte så farligt med språket som det verkade från början men om det uppstår missförstånd tycker jag att S ska be att få byta till en annan läkare.

Ja, jag är lite överspänd, jag vet.

Men det kan inte vara så tidskrävande att läsa igenom en journal inför ett patientbesök.

Jag tänker på en annan gång när S skulle på datortomografi och sköterskorna beklagade sig för att det tog så lång tid för honom att dricka upp vattnet, 1,5 L, ”han som är så ung…”

– Ja, nu är det ju så att jag har ingen magsäck, vattnet har ingenstans att ta vägen, jag gör så gott jag kan här…

Och här var det inte tal om språkförbistringar.

S har även märkt skillnaden mellan personliga besök och de läkartider som avhandlas per telefon. Det är betydligt svårare att ”köra på” när S sitter mittemot, när människan S sitter mittemot än när ”personnumret XXXX” skall ringas upp och informeras, betas av och strykas från listan. "Check"

För det är så det har upplevts några gånger.


Återigen. Det finns många, många guldsjälar inom vården. Fantastiska och empatiska människor. Tack och lov.

Men det finns också de som kanske skulle behöva ställa sig frågan varför de valt de yrken de valt.

Samt komma ihåg och tänka på att bakom varje personnummer och telefonnummer finns det en människa. Någons son/dotter, någons förälder, någons käresta.

En människa av kött och blod, som är älskad och behövd, som är en kännande och tänkande individ.

Som är unik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar