Translate

lördag 20 oktober 2012

Att veta

Jag är här. Jag är fortfarande jag. Jag andas, känner, jobbar, sover, tänker, ja till och med skrattar ibland.  Sorgen river mitt hjärta varje sekund men jag klarar av det.

I´m still standing.

Jag har lärt mig så mycket under veckorna som gått. Nu vet jag till exempel hur det känns att få ”tyvärrdetfinnsingetmervikangöra” beskedet. Jag fick det telefonledes då S var för svag för att ta sig, och mig, till sjukhuset. Jag vet också hur det känns att leverera det beskedet till sin döende kärlek. Att uttala orden. Jag vet hur det känns att knappa in ett dikterat sms till de närmsta vännerna, ett ”nuärdetfankörtpåriktigtmeddelande”. Jag vet också hur det känns att steka falukorv till sina barn direkt efter detta. Jag vet hur det känns att se sitt livs kärlek ta sina sista andetag. Jag vet också hur det känns att inte klara av att städa bort sin kärleks saker. Kontaktlinserna i badrumsskåpet. Tofflorna. Tandborsten. Jackan. Skorna. Ryggsäcken. Jag har fortfarande hans mobil på laddning. Jag väntar fortfarande på att det ska komma ett sms från honom. Även om jag vet det jag vet.

Jag vet också hur det känns att förbereda barnen inför det sista avskedet. Och att se sin kärlek bli hämtad och körd till bårhuset, det vet jag också hur det känns. Att sitta på begravningsbyrån och bläddra i pärmar med olika kistor, blommor och urnor. Bläddra, bläddra. Välja, välja.  När jag kom till avdelningen för barnkistor sa min kropp ifrån ordentligt. Det var liksom lite för mycket.

Det tillsammans med tre år av sorg, ovisshet samt ett kastande mellan hopp och förtvivlan sätter sina spår. Nu vet jag det jag inte visste tidigare.Tillsammans med det jag redan visste. Och fy satan vad ont det gör.

 

13 kommentarer:

  1. <3 Fina du. Vad ni har kämpat. Skickar en bamsekram.

    SvaraRadera
  2. Vill bara skicka dej en stor varm kram!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vad jag ska säga. Allt verkar så fjuttigt lite än vad jag skriver. Jag som inte ens brukar svära skriver att Vilket jävla skit livet är ibland och jag gråter i hjärtat för er skull. Jag vet inte hur jag skulle överleva att stå där och steka den där korven och skicka de där smsen. Jag gråter när jag läser att du fortfarande har hans mobil på laddning och du behöver inte alls ha bråttom med att plocka bort hans saker. Det var ju inte länge sedan ni förlorade honom...

    Kärlek och värme till er. Du har min mailadress. Skriv om du vill.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Jag har följt dig hela vägen men aldrig skrivit någon.Jag önskar dig/er verkligen ro i det som har hänt,det tar ett tag.Min fd tog klivet själv 36 år ung och det tog mig fyra år att gå vidare efter det.Önskar er allt gott och hoppas att ni kan gå vidare med tiden.

    SvaraRadera
  5. Usch och fy, så sorgligt.
    Men du skriver ändå så fint :)
    Kan inte föreställa mig hur det är, vad du går igenom, så jobbigt, så svårt
    Tänker på er jättemycket

    SvaraRadera
  6. Det finns förståss inget att säga eller att skriva. Det blir bara ord. Futtiga ord. Men om det går vill jag sända mina armar och lägga dem omkring dig och stötta dig så du kanske, kanske en liten aning, kan stärka dig och orka med ännu en lite bit av den tomma och förändrade vardagen. Jag önskar att det går. Kram.

    SvaraRadera
  7. Finns fortfarande med dej, lite klokare, definitivt ödmjukare och en aningens vilse.
    Så svårt att förstå och acceptera tingens ordning...
    Önskar dej allt gott!
    Gläds åt det goda! <3

    SvaraRadera
  8. *kramar om* ta hand om dig
    Livet går vidare, även om det inte blir som förut...

    SvaraRadera
  9. Varma tankar till er alla! <3

    SvaraRadera
  10. Du skriver fantastiskt. Många tankar till dig och barnen.

    //Åsa

    SvaraRadera
  11. Varmaste styrkekramar till dig och barnen <3
    Tänker på er <3

    SvaraRadera
  12. Många många kramar till dig
    Ulrika

    SvaraRadera
  13. Jag kan andas lite bättre när jag vet att du finns kvar. Att det går att steka falukorv. Ni som är "på andra sidan" av vad jag lever i nu. Ni som är kvar. Att ni faktiskt blir det. Kvar. Tillsammans. Satans knölar. Älskade barn.

    SvaraRadera