Translate

onsdag 8 augusti 2012

Annorlunda?

Häromdagen var jag på BVC med Lillen. Vi fick en kallelse till treårskontrollen och två formulär att fylla i och ta med vid besöket.
 Vi sätter oss i väntrummet och tanten ropar snart upp Lillen. Han ska mätas och vägas. Tanten ber Lillen att ta av sig byxorna inför vägningen. Hon artikulerar stort och pratar väldigt långsamt.

 – Hur låter det när mamma pratar hemma? frågar tanten samtidigt som hon tittar på lillen med uppspärrade ögon och ser ut som farbror Barbro.

Hon frågar Lillen vad mamma pratar för språk hemma. Lillen tittar ned i golvet eftersom han inte fattar vad hon menar.

 Jag kan inte längre hålla mig och säger att jag låter precis som alltid, vad är det frågan om?

Tanten har hakat upp sig vid att jag inte är född i Sverige. Precis som förra gången när vi var på BVC för 18-månaderskontrollen. Även då var det enda tanten pratade om det faktum att jag inte är född i Sverige. Att jag är annorlunda. Att det skulle kunna påverka mitt barns språkutveckling.

      -        Snälla du, det där är gammalt, jag var ett litet barn när vi flyttade hit, mindre än vad Lillen är.  Vi talar svenska hemma, precis som förra gången, säger jag till tanten på väg in i behandlingsrummet.

-        Men du är ju såååååå duktig, du talar ju heeeeelt utan brytning, säger tanten på sitt speciella sätt, fortfarande grovt artikulerande så att jag ska förstå vad hon säger.

 Lillen fattar ingenting. Jag är så irriterad på tanten att jag inte vet var jag ska ta vägen. Hon kör sina tester och hittar inget att anmärka på.

Formulären som vi uttryckligen bads fylla i och ta med vid besöket var helt ointressanta och skulle slängas enligt tanten. Det är bara ett underlag ifall man har svårt att prata om exempelvis övervikt.

Hm. Ok….

Vad är det frågan om? Om man nu ska kalla in barn i syfte att ta reda på deras språkutveckling, är det då inte vettigt att köra sina tester och beroende på vad man får för resultat börja nysta i vad det skulle kunna vara som påverkar?

Varför börja med att tala om att något/någon är annorlunda?

Det är nog första gången som Lillen råkar ut för detta. Någon antyder att mamma, som i hans ögon är bäst är "annorlunda".

En tant på BVC.

2012.

Och självklart vill vi att Lillen ska få tillgång till så många språk som möjligt. Språk öppnar dörrar. Språk berikar.
Vi har bara varit upptagna av andra saker i livet.

Gonatt!


9 kommentarer:

  1. BVC finns till för sig själva, inte för barn eller föräldrar... :-))))
    Läser din blogg, och hoppas på mirakel. Det du skriver betyder mycket för mig.

    SvaraRadera
  2. Kära vän, jag blir så ARG att jag inte orkade läsa de sista raderna! Jag kommer också från annat land och kom hit som 24 åring. So what?? Vi är ju oxå människor. Min BVC sa alltid att det är bra med flerspråkia barn men jag blir arg på såna som tycker att det måste vara fel på oss utomjordingar. På dagis hörde jag: "Ditt barn FÅR komma till er på natten och sova hos er" Har hon ens frågat om hur vi sover hemma? Varför tror hon att vi skulle förbjuda våra barn kärlek och närhet nattetid?
    Jag tycker att du bör ta upp det med sköterskans chef. Stå på dig. Det är såna som letar fel hos andra som det är fel på. Du vet vad som är bäst för ditt barn och låt ingen annan tala om för dig annat!
    Kram vännen <3

    SvaraRadera
  3. Suck. Som du skriver ... 2012. Känner du dig överkörd, tala med någon överordnad, annars, ignorera så dumma människor.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag tycker att Zoo Keeper (tidgare kommentar) säger det så bra. "BVC finns till för sig själva, inte för barn eller föräldrar...".

    Vilken fruktansvärd situation ni befinner er i, och sedan behöva möta sådana översittare.

    Kram Sara

    SvaraRadera
  5. Suck..Världen är ofta en obegriplig plats med obegripliga kommentarer och synsätt.

    Kram till er!

    SvaraRadera
  6. Jag blir helt stum, chockad och bedrövad. Man tror inte det är sant. Men tyvärr vet jag alltför väl att det finns gott som sådana små, underutvecklade människor i Sverige. Grovt tjänstefel måste det i alla fall vara.

    Säg vilket BVC, så ska jag skicka länken till din blogg till verksamhetschefen!

    KRAM
    Mia

    dykarmamma.blogspot.se

    SvaraRadera
  7. Bevisar bara att hon är otroligt okunnig och trångsynt!!!
    Barn som får tillgång till mer än ett språk i tidig ålder blir berikade...inte begränsade!
    Valet är ditt om du vill prata "ditt" språk med ditt barn, så stå på dig om du väljer att göra det.
    Försök att strunta i henne...jag vet att det är svårt, men du har viktigare saker att lägga din energi på. Styrka till dig och din familj <3

    SvaraRadera
  8. Annorlunda el inte - du har en utomordentligt fin svenska och skriver lika bra som någon svensk författare kan åstadkomma!

    Har oxå en dålig erfarenhet av både svenska barnmorskor och distriktsköterskor trots min ursvenska bakgrund. De tycks vara en speciell grupp människor! Har erfarenhet av samma typ av vårdpersonal i USA och de var vänligheten personifierade och hade en stor pedagogisk kunskap, så vitt jag kunde bedöma.Aldrig någonsin nedlåtande!

    Bry dig inte - se det som ett problem barnmorskan har, i stället.

    Varma hälsningar
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Är rädd att min blogg är lite full av trams... Typ aprumpor och andra banaliteter. Du är jättevälkommen in, men ibland fastnar jag i ilandsproblem. Dock har jag sjukdomsinsikt, och VET att det är ilandsproblem, och det är ju alltid något ;-)
    Måste också säga att du har ett underbart skriftligt språk. Jag gillar att läsa det du skriver, inte bara för innehållet, utan också för uttrycket.

    SvaraRadera