Translate

torsdag 15 november 2012

Slutet

S glider in och ut ur morfindimman. Det som han tidigare fasade för mest händer nu dagligen. Han tappar ord, han menar en sak men säger en annan. Han vet inte riktigt vilken dag det är. Han är orolig, ångestfylld. Han är förvirrad men kämpar givetvis för att försöka ha kontroll över saker och ting. Man höjer morfindosen ytterligare på grund av ökade smärtor vilket påverkar det hela än mer. Jag hjälper nu honom med dosering av medicinerna då han inte kommer ihåg vad han tagit och inte. Dessutom är det inte helt enkelt att få i sig alla tabletter oavsett om vi har koll på vad som ska tas eller ej. Allt är en kamp.
Varje klunk vatten. Varje tugga. Varje steg. Varje andetag.

Han släpper kontrollen. Han orkar inte mer. Ibland glimtar dock gamla S fram, som när han förklarar att om han pratar om örnarna som åker skidor så menar han att han vill ha kräkpåsarna som ligger i lådan i nattduksbordet…
 
Vi skrattar.
 
Vi gråter.

Tröttheten dominerar alltmer och det är sängläge som gäller. Han är så mager, bara skinn och ben. Och tumörerna i magen syns tydligt, magen är guppig, en av knölarna är lika stor som min kupade hand.

Förbannade jävla cancer.

    – Jag klarar mig inte utan dig, du är min stora trygghet, säger han när vi är på sjukhuset för en datortomografi kort innan han blir sängliggande hemma.  Jag försöker förgäves få honom att tänka om, att stanna hemma då jag inser att undersökningen kommer att bli jobbig och alltför smärtsam för honom. Dessutom vet vi att sjukdomen härjar vilt och växer okontrollerat, att det bara blir sämre och sämre. Men han vill göra detta, han vill åka. Vi gör det.

Det är väl också ett sätt att kämpa, att överleva, att klamra sig fast vid livet. Att göra vanliga saker, såsom att åka till sjukhuset för en röntgenundersökning tänker jag. Älskade.

Det är svårt för S att ta sig in och ut ur taxin. Han känner sig vimsig och förvirrad. Han är svag och yr. Vi håller i varandra på väg mot hissen och röntgenavdelningen. Jag är så rädd att han ska falla, att han ska göra sig illa, att jag inte ska klara av att hålla i honom.  Jag ser hur människor runtomkring oss stirrar i det närmaste förskräckt på honom. Det gör så ont. Det är min kärlek ni stirrar på. Och han lever. Fortfarande. Han lever.
 
Väntrum. Kontrastvätska. Tröttheten. Han har svårt att hålla sig vaken. Han tackar röntgensjuksköterskan för det trevliga och omtänksamma bemötandet efter undersökningen. Sköterskan blir så glad och tackar så mycket.

     – Nu blir det lite lättare och roligare att jobba denna dag, säger hon med ett leende.

  – Jag hoppas att vi ses igen, säger S på väg ut ur rummet och mitt hjärta värker. Han vet att det inte kommer att ske. Jag vet att det inte kommer att ske. Och röntgensjuksköterskan, ja hon vet också att det inte kommer att ske.
Jag sväljer gråten medan han går på toaletten. Sedan staplar vi iväg mot utgången.

Från och med den dagen glider han ifrån mig mer och mer för varje minut som går. Stunderna han är uppe eller vaken blir färre och färre. Han ägnar dessa åt vår lille son. När han orkar. Lillen blir väldigt ledsen, otröstlig de gånger hans pappa inte öppnar dörren till rummet och släpper in honom för en lekstund eller lite mys i sängen.

Mitt i natten när jag hör kräkningarna avlösa varandra, precis som de gjort under dagen, så frågar jag mig igen, varför? Varför måste han genomlida detta, vad är det för jävla mening med allt? Detta är inget liv längre, plågorna, smärtan är för stor. S får ingen vila från sin sjukdom, trots de höga morfindoserna väcks han av monstret som vänder ut och in på hans kropp och min till en känslomässig slarvsylta.

10 kommentarer:

  1. Du är stark som kämpar dig igenom slutet igen. Du har varit där och nu får vi också vara med. Tack.

    SvaraRadera
  2. Åh, vad detta är så orättvist. Vad är meningen? Tänker att han kände kärlek runt om kring sig hela tiden. Det är stort.

    SvaraRadera
  3. Jag tänker på er och skickar så mycket styrka jag bara kan. Du är otroligt stark.

    Fortsätt kämpa fina du!

    <3

    SvaraRadera
  4. Vad fullkomligt vidrigt livet kan vara ibland! Hoppas att forskare snart ska finna en lösning för att kunna bota cancer.

    Har funderat mycket över gifterna vi omger oss med.

    Hoppas att du får allt stöd du behöver nu så här efteråt och mycket kärlek och omtanke.

    Kram
    Nilla

    SvaraRadera
  5. shit vad jag känner igen mig...har varit där själv...snart två år sedan...åh vad jag känner med dig. men...man klarar av det, klarar mer än man tror...
    Massa styrkekramar
    Veronica i Uppsala

    SvaraRadera
  6. Starka ord som tar mig fyra år tillbaka i tiden då jag befann mig i en liknande situation. Känner skrämmande väl igen mig i din beskrivning. Önskar dig allt gott, glöm inte att be om hjälp när du behöver det. Varm kram.

    SvaraRadera
  7. Så smärtsamt...så smärtsamt...hur klarade du allt detta...och hur klarar du dig nu? Får du hjälp? /Helén, själv cancersjuk

    SvaraRadera
  8. Vill skicka dej en stor varm kram!

    SvaraRadera
  9. Vet du. När jag läser känns det både så väldigt smärtsamt och hemskt. Men också vackert på något vis. Inte vackert med den hemska cancern som plågade honom. Inte vackert med en plågad sjuk kropp med smärta och morfin. Nej jag menar kärleken som värmer genom dina rader.Den fina kärlek ni delade. Som lever vidare genom dig och barnen. Han finns för alltid hos er och med er. Styrka till dig kära du <3

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  10. Tänker på dig. Tänker på er. Mycket!

    Borde skrivit tidigare. Borde. Men inte förmått.
    Varför, varför???

    Hoppades på ett annat slut. På ett under. Er kärlek var verkligen värd det!

    Er kärlek var något speciellt, så innerlig, så speciell.

    Det är svårt att mista någon, särskilt någon som är så kär och så speciell. En kärlek så stark, är få förunnat att uppleva. Så speciellt, så underbart, så starkt.

    Saknaden så stor, så oändlig.
    Men också tacksamhet.


    Ljuset från en stjärna
    som slocknat.
    Når oss ännu efter tusen år.


    Många kramar från Maria B

    Var rädd om dig

    SvaraRadera